3. [2007-03-28] Klimatkampen får kraftfullt sponsorstöd
Nyhet | 2007-03-28

Klimatkampen får kraftfullt sponsorstöd

IVL har undertecknat ett avtal med energiföretaget E.ON som innebär att gymnasietävlingen Klimatkampen får ekonomiskt stöd under tre år. Det innebär att IVL får möjlighet att arbeta ännu mer långsiktigt med projektet, vilket är glädjande med tanke på det stora gensvar som tävlingen redan fått ute på gymnasieskolorna, säger Annsie Kumlin, projektledare för Klimatkampen.

Tanken med tävlingen är att dagens unga ska öka både sin kunskap och handlingskraft inför pågående klimatförändringar, och lämna skolan med insikten att de kan göra skillnad. Uppgiften är att ge förslag till hur klimatförändringarna ska kunna motverkas i elevernas egen vardag, i den egna kommunen eller i det lokala näringslivet. Tävlingen genomförs för första gången under detta läsår. Sista anmälningsdag är den 30 mars, sista inlämningsdag för tävlingsbidragen är den 27 april och prisutdelning kommer att ske på Naturhistoriska riksmuseet den 28 maj. När sista anmälningsveckan började hade 280 tävlingsteam från drygt 100 gymnasieskolor runt om i landet anmält sig. Förutom E.ON, som är huvudpartner, finns Lunarstorm och Skanska Sverige med som partner till Klimatkampen. Mer information om tävlingen liksom fakta, inspiration och läromaterial finns på webbplatsen för Klimatkampen.