3. [2021-12-22] IVL vinner pris för projekt som ska öka textilåtervinningen
Nyhet | 2021-12-22
Erik Perzon på textilsorteringen Sipex anläggning i Malmö.

Erik Perzon på textilsorteringsanläggningen i Malmö. Foto: Andreas Offesson

IVL vinner pris för projekt som ska öka textilåtervinningen

IVL har utsetts till svensk vinnare av priset National Energy Globe Award för innovationsplattformen Siptex. I projektet arbetar IVL och flera andra aktörer med att utveckla storskalig, automatiserad textilsortering för att öka möjligheterna att återvinna mer textil i Sverige. Anläggningen i Malmö sorterar textilavfall efter fibertyp och färg och är världens första i sitt slag.

Energy Globe Award arrangeras av Energy Globe Foundation från Österrike. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma hållbarhetsinitiativ, innovationer och lösningar på vår tids stora miljöproblem. Projekt från mer än 180 länder deltog i årets tävling.

– Det är fantastiskt kul att få ett så fint pris och att projektet uppmärksammas internationellt. Det är en bekräftelse att projektet ses som banbrytande även på den globala arenan. Det är viktig synlighet för IVL som möjliggörare och såklart även för anläggningen som behöver hitta rätt partners på den internationella marknaden, säger Erik Perzon, projektledare på IVL.

Potentialen att öka textilåtervinningen är stor. Varje år deponeras eller förbränns 4,3 miljoner ton textilavfall i EU. Över 140 000 ton nya textilier sätts på den svenska marknaden men bara några få procent materialåtervinns. Det vill Siptex – Svensk innovationsplattform för textilsortering – ändra på. Bakom plattformen som leds av IVL står flera stora svenska textil-, mode- och möbelföretag, kommuner, välgörenhetsorganisationer, forskningsinstitut och myndigheter. Själva sorteringsanläggningen finns i Malmö och ägs och drivs av det skånska avfallsbolaget Sysav.

Projektet har rönt mycket uppmärksamhet sedan start, vad beror det på tror du?

– Det ligger helt rätt i tiden. Tekniker för textilåtervinning finns redan i pilot- och i vissa fall kommersiell skala men flaskhalsen har länge varit effektiv sortering. För att kunna återvinna textil i större skala krävs jämn kvalitet och stora volymer – just det som den automatiska sorteringen kan leverera. Siptex är den första storskaliga anläggningen som löser detta problem och blir en länk mellan insamlat textilavfall och högkvalitativ fiber-till-fiberåtervinning, säger Erik Perzon.

I full drift ska anläggningen ha kapacitet att sortera 24 000 ton textil per år, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av de textilier som slängs i Sverige under samma period.

– Man kan säga att den här anläggningen ersätter ett bomullsfält i Bangladesh eller en polyesterfabrik i Kina. Det är inte bara ett sätt att lösa ett avfallsproblem, utan också ett sätt att ersätta nyproduktion och det är den allra största vinsten sett ur miljöperspektiv, säger Erik Perzon.

Mer information om tävlingen och de nationella vinnarna finns på Energy Globe Awards webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vid frågor kontakta:
Erik Perzon, erik.perzon@ivl.se, tel. 010-788 65 70

Om Siptex. Siptex står för Svensk innovationsplattform för textilsortering. Sorteringsanläggningen i Malmö ägs och drivs av Sysav. Forskningsprojektet leds av IVL Svenska Miljöinstitutet med stöd av Vinnova, och genomförs tillsammans med svenska textil- och modeföretag, forskningsinstitut och myndigheter, bland andra Stadium, H&M, Ikea, Kappahl, Naturvårdsverket, Re:newcell och Human Bridge. Läs mer på: www.siptex.se