3. [2010-01-11] Nytt projekt om miljöpåverkan i transportsystem får 4,7 MSEK
nyhet | 2010-01-11

Nytt projekt om miljöpåverkan i transportsystem får 4,7 MSEK

Vinnova har beviljat Centrum för Produktrelaterad Miljöanalys, där IVL deltar, 4,7 miljoner kronor för ett nytt projekt inom Miljöinnovationer. I projektet, som leds av IVL:s Erik Fridell, kommer ett verktyg som beräknar miljöpåverkan och effektivitet i transportsystem att tas fram. Verktyget ska kunna visa vilka synergier och avväganden som finns mellan ekonomi och miljö för olika transportscenarior.

I projektet samarbetar forskare från IVL och Chalmers med stora svenska industriföretag. Projektet löper fram till och med 2012. Centrum för Produktrelaterad Miljöanalys, CPM, är ett nationellt kompetenscentrum inom Produktrelaterad Miljöanalys koordinerat från Chalmers. Förutom Chalmers medverkar IVL, ABB, AkzoNobel, SCA, Volvo Technology och SKF. Parterna har just tecknat ett nytt treårigt avtal om forskningssamarbete. För mer information: Erik Fridell

Sidan senast ändrad: 2020-10-23

IVL Svenska Miljöinstitutet

Om oss

IVL Svenska Miljöinstitutet är ett oberoende forskningsinstitut med Sveriges bredaste miljöprofil.

Tillsammans med näringsliv, myndigheter och forskningsvärlden driver vi på omställningen till det hållbara samhället – från vetenskap till verklighet.

Följ oss

Ikon med LikedIn