nyhet | 2014-12-03

NCC miljövarudeklarerar en bro i EPD-systemet

NCC har som första svenska företag valt att registrera en EPD för infrastruktur – en gång- och cykelbro gjord av betong och rostfritt stål och som är en nyhet inom brobyggnad.

– Vi måste vara proaktiva och vårt pilotprojekt med EPD visar att vi är på god väg. Hos en av våra största kunder finns regeringskrav på att rapportera koldioxidutsläpp från projekt där de är beställare. Redovisning av miljöpåverkan utifrån ett livscykelperspektiv kommer bli ett krav för dem i kommande upphandlingar, säger Christina Lindbäck, hållbarhetschef på NCC.

Det internationella EPD-systemet är ett informationssystem som objektivt beskriver produkters och tjänsters miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv och som förvaltas av IVL sedan den 1 juli 2014. Resultaten från en verifierad EPD kan ge svar på en produkts miljöpåverkan i jämförelse med liknande produkter på marknaden.

På NCC säger man att det är ett bra system som kan användas av flera företag för att verifiera miljöprestanda på ett standardiserat sätt.

– Infrastruktur är ett område där vi ser att tredjepartsgranskad och detaljerad information i form av EPD:er kommer till stor användning, säger Kristian Jelse, projektledare för det internationella EPD-systemet.

För mer information, kontakta:
Kristian Jelse, tel. 010-788 69 13

Läs mer om det internationella EPD-systemet på www.environdec.com Länk till annan webbplats.

Sidan senast ändrad: 2021-08-02

IVL Svenska Miljöinstitutet

Om oss

IVL Svenska Miljöinstitutet är ett oberoende forskningsinstitut med Sveriges bredaste miljöprofil.

Tillsammans med näringsliv, myndigheter och forskningsvärlden driver vi på omställningen till det hållbara samhället – från vetenskap till verklighet.

Följ oss

Ikon med LikedIn