3. [2015-02-16] Svenska växtfilter ska rena luft i Kina
Nyhet | 2015-02-16

Svenska växtfilter ska rena luft i Kina

IVL:s dotterbolag i Kina har inlett ett samarbete med ett svenskt företag som producerar växtfilter för att rena inomhusluft. Tanken är att växtfiltret ska exporteras till den kinesiska marknaden där luftföroreningar är ett stort problem.

Växtfiltrena är som regnskogar i miniatyr med gröna växter inrymda i glaslådor. Filtrena ska rena luften från partiklar och andra föroreningar samtidigt som växterna syresätter och återfuktar luften. Ursprungligen var det en idé som Nasa funderade på för att rena luften på en rymdstation. Idag produceras filtrena av Sundsvallsföretaget Levande filter.

– En fördel med systemet är man slipper ta in förorenad luft utifrån, vilket också sparar energi och minskar uppvärmningskostnaderna, säger Östen Ekengren, vice vd för IVL Svenska Miljöinstitutet. IVL har arbetat med att lansera svensk miljöteknik i Kina i flera år. IVL:s dotterbolag IVL Kina ska nu hjälpa till att marknadsföra växtfiltret på den kinesiska marknaden.

– Det finns en stor efterfrågan på produkter som kan förbättra inomhusluften i Kina. Vi har stora problem med partiklar i luften, så vi kommer också att titta på om filtrena kan modifieras så att de blir ännu bättre på att rena luften från partiklar, säger Gao Si, platschef för IVL Kina.

Växtfiltret finns redan på plats i bland annat Örnsköldsviks kommunhus och på flygplatsen i Sundsvall. Det har också exporterats till Turkiet.

För mer information kontakta:
Östen Ekengren, osten.ekengren@ivl.se, tel. 010-788 65 43
Olle Bergseije, vd för Levande filter, olle@levandefilter.se  , tel. 070-872 03 04
Gao Si, si.gao@ivl.se  , IVL Kina