3. [2019-03-28] Bostadsrättsföreningar får hjälp att satsa klimatsmart
Nyhet | 2019-03-28

Bostadsrättsföreningar får hjälp att satsa klimatsmart

Många bostadsrättsföreningar vill göra klimatsmarta satsningar, som solpaneler, elbilsladdare och andra hållbara lösningar. Men de kan ha svårt att hitta rätt leverantörer. Nu finns hjälp att få, åtminstone i Stockholms län.

EU-projektet Grön Bostad Stockholm, där IVL Svenska Miljöinstitutet är en av parterna, ska arbeta för hållbar stadsutveckling och främja tillväxt för små och medelstora företag.

– Det finns ett stort behov hos bostadsrättsföreningar att hitta företag inom miljöteknik, det vet vi bland annat efter samtal med energirådgivare. Men vi vet också att det är svårt för leverantörerna att nå ut till dem. Vi vill skapa en plattform där de kan mötas, säger Hanna Matschke Ekholm på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Därför ordnar projektet informations- och utbildningsträffar för bostadsrättsföreningar under våren. De första hålls 10 och 16 april i Stockholm. Då kommer tre företag och berättar om sina om energilösningar:

• Soldags som ger hjälp att skaffa och installera solenergianläggningar.
    • Värmex som arbetar med energibesparande värmesystem.
    • Eways, en operatör som arbetar med olika lösningar för laddning av elbilar.

Under maj blir det fler träffar, då med andra företag med liknande verksamheter. IVL har en egen databas över miljöteknikföretag, men har också fått kontakt med dem via branschorganisationer och inom projektet Grön Bostad Stockholm som har pågått sedan 2016.

Eftersom det finns så många bostadsrättsföreningar finns det stora potentiella miljövinster genom samarbetet.

– Vi hoppas att föreningarna ska se att det inte är så svårt att bli mer hållbara. Och kanske kan de gå samman i vissa fall för att genomföra klimatsmarta åtgärder gemensamt, säger Hanna Matschke Ekholm.

Fler träffar blir det 13, 21 och 22 maj. Program kommer senare.

Vid frågor kontakta:
    Hanna Matschke Ekholm, hanna.matschkeekholm@ivl.se, tel. 010-788 65 42

EU-projektet Grön Bostad Stockholm finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Det leds av KTH med IVL Svenska Miljöinstitutet, Sustainable Innovation och länsstyrelsen Stockholm som partners. Projektet arbetar för en hållbar stadsutveckling, minskad segregation och övergång till en koldioxidsnål ekonomi.