3. [2013-07-02] Svensk miljöteknik i samlad databas ger bättre spridning och mer tid till försäljning
Pressmeddelande | 2013-07-02

Genom att samla information om svenska miljöteknikföretag och referensobjekt i en och samma databas, ser IVL Svenska Miljöinstitutet till att företag och organisationer i miljötekniksverige kan ägna mer tid åt att göra affärer – och mindre tid åt administration.

Envirobase är namnet på den databas som inom kort kommer att lanseras i Sverige. Här finns grundläggande information om svenska miljöteknikföretag. Det som skiljer Envirobase från andra databaser är dels att den kommer att vara öppen för företagen att själva administrera sina uppgifter och dels att informationen i databasen exponeras och blir tillgänglig på många olika webbplatser samt andra applikationer från en och samma källa, vilket alltså gör den till en slags molntjänst.  – I dag är det är många som jobbar med att marknadsföra svensk miljöteknik i utlandet, berättar Johan Strandberg, som är den som tagit initiativ till arbetet med databasen. Genom att förse de här människorna med bra information vill vi göra det möjligt för så många som möjligt att visa upp det vi är bra på i Sverige! Varje företag som finns i Envirobase kan enkelt administrera sin egen företagsinformation samt koppla sig till de referensobjekt man levererat teknik till. Relationerna samt den stora spridningen ger intressenter och besökare flera ingångar till att hitta rätt svensk leverantör eller kompetens. Företagen får dessutom tillgång till värdefull statistik och information om utländska studiebesök som vill komma och titta på deras teknik. Redan i dag visas informationen från databasen på tio olika webbplatser genom de partners som anslutit sig till Envirobase, samt via den internationellt riktade portalen www.envirosweden.se. Eftersom mycket av genomslagskraften i webbplatser i dag avgörs genom sökmotorernas preferens har konstruktionen delvis designats för att få maximal utdelning hos dessa. Och ju fler fönster som visar informationen, desto effektivare blir det. – Regionalt tänkande när det gäller att sälja miljöteknik räcker inte, säger Johan Strandberg. Konkurrensen är knivskarp och ska man komma ut måste alla kunna jobba effektivt. Envirobase möjliggör för fler att bli bättre. Partners i Envirobase är: Green Gothenburg, Sustainable Småland, Sustainable Business Hub, Green Business Region, Cleantech Östergötland, RECO Baltic 21 Tech, Stockholm Cleantech, Sustainable Umeå, Skellefteå Convention Bureau, Sustainable Sweden South East För mer information, kontakta Johan Strandberg, IVL