”Sverige behöver ett mål för minskad biltrafik”
Regeringen bör göra som Irland och Skottland och besluta om ett nationellt trafikminskningsmål på 20 procent och lägga om infrastrukturplaneringen. Det skriver IVL:s mobilitetsexpert Anders Roth tillsammans med flera andra transportforskare i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Debattartikeln publicerades den 25 januari 2023, läs den här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller nedan.
2023 var det varmaste året som uppmätts på jorden med en medeltemperatur på 1,48 grader över förindustriell tid enligt EU:s klimattjänst Copernicus. FN:s klimatpanel IPCC har framhållit att det nu krävs omedelbara och genomgripande åtgärder.
EU:s lagstiftning inom Fit for 55 går åt rätt håll, men tyvärr visar inte Sverige samma klimatledarskap. Regeringens klimathandlingsplan har, i stället för de omedelbara åtgärder som behövs, fokus på nettonollmålet 2045. Etappmålen till 2030 ska ses över, få konkreta åtgärder presenteras. Om vägtransporternas omställning skriver regeringen att den i huvudsak ska ske genom elektrifiering. Regeringen har dock avsevärt försvårat detta genom sänkt reduktionsplikt och sänkt skatt på drivmedel. Bensin och diesel har därigenom blivit billigare samtidigt som elskatten höjdes vid årsskiftet. Detta gör det mindre lönsamt att köpa elbil eller ellastbil och mindre rationellt att köra laddhybrider på el.
Vi har i flera studier visat att en hållbar klimatomställning behöver bygga på en kombination av åtgärder inom områdena transporteffektivt samhälle, elektrifiering och förnybara drivmedel. Även om elektrifieringen tar ordentlig fart behöver bilåkandet minska. En analys som gjorts av KTH visar att bilkörningen per capita år 2030, i olika scenarier, behöver minska med mellan 21–47 procent för att sänka vägtrafikens klimatpåverkande utsläpp med 70 procent jämfört med 2010. Hur mycket beror bland annat på mängden hållbara förnybara drivmedel och batterimetaller som finns tillgängligt, men även bilars storlek.
Sverige behöver en sammanhållen politik för ett mer transporteffektivt samhälle med ett tydligt mål för en minskning av biltrafiken och främjande av hållbar mobilitet – åtgärder som kan ha betydande positiva effekter för bland annat hälsa och livsmiljö. Med ett sådant mål skulle inte Trafikverket lägga fram det inriktningsunderlag för transportinfrastrukturen som presenterades nyligen och som utgår från en prognostiserad biltrafikökning på över 20 procent fram till 2040. En tänkbar nivå kan vara att utgå från 20 procent mindre biltrafik 2030 jämfört med i dag, med regionala anpassningar som beaktar skilda förutsättningar mellan städer och landsbygd. Målet för landsbygder kan vara att biltrafiken inte ska öka medan biltrafiken i större städer behöver minska med 25–30 procent, vilket redan Stockholm och Göteborg har som mål.
Det finns goda exempel att lära från. Norge har sedan 2012 ett nollväxtmål för biltrafiken i städer, Irland och Skottland har mål att till 2030 minska biltrafiken med 20 procent, Wales ska samtidigt minska biltrafiken med 10 procent. Österrike ska till 2040 ha minskat biltrafiken med 25 procent samtidigt som lastbilstrafiken hålls konstant. Flera länder har mer långtgående mål i större städer, till exempel i Oslo och Edinburgh där bilresorna ska minska med cirka 30 procent till 2030. Klimatmål utgör i länderna ofta en grund till att sätta mål om trafikmängder, men samtliga fem länder lyfter även fram mål inom områden som luftkvalitet, buller, trängsel, jämlikhet, välbefinnande och resurseffektivitet som samtliga kan gynnas av minskad biltrafik – speciellt i städer.
Ländernas strategier utgår från forskningens lärdomar om behovet av att kombinera morötter och piskor för att ändra resvanor. I Norge används vägavgifter – bompengen – både som styrmedel och finansieringskälla. I Österrike och Wales har målen och strategierna haft tydlig påverkan på infrastrukturplaneringen med ett antal större väg- och motorvägsprojekt som stoppats. En lärdom är att det är viktigt att samverka mellan olika beslutsnivåer. I Skottland gjordes arbetet tillsammans mellan den statliga och den regionala nivån och i Norge sker framförhandlingen av deras mer utvecklade form av våra tidigare svenska stadsmiljöavtal, de så kallade byväxtavtalen, mellan statlig, regional och kommunal nivå.
Utifrån nödvändigheten att minska biltrafiken, och erfarenheterna från de fem länderna, anser vi att regeringen bör formulera ett nationellt mål för minskad biltrafik. Målet bör brytas ned geografiskt och anpassas utifrån lokala förutsättningar i dialog mellan staten, regioner och kommuner. Mål och strategier bör vägleda såväl infrastruktur som samhällsplanering i stort, men även ligga till grund för styrmedelsförslag som beaktar rättvis omställning.
Vi vet att förändring av infrastrukturbyggande och samhällsplanering enskilt ger små effekter på biltrafiken på kort sikt, men genom att kombinera investeringar för till exempel kollektivtrafik och cykel med styrmedel som parkering eller trängselskatt kan betydande effekter fås på bilresandet samtidigt som alternativen förbättras. Det handlar också om att de infrastruktursatsningar som görs ska passa in i ett hållbart och transporteffektivt samhälle. Satsning på vägutbyggnad för ökad kapacitet är slöseri med skattemedel när biltrafiken behöver minska. De pengarna kan och bör i stället satsas på infrastruktur och andra åtgärder för gång, cykel, kollektivtrafik och järnväg samt stärkt trafiksäkerhet som inte bygger på ökad kapacitet eller framkomlighet för biltrafik. Det är också viktigt att skapa legitimitet och möjlighet till hållbart resande vid införande av styrmedel som leder till höjda bränslepriser som till exempel ett nytt utsläppshandelsystem skulle leda till. Inte minst behövs en sammanhållen berättelse om vart vi är på väg, och varför. I formandet av den berättelsen kan ett nationellt trafikmål med tillhörande strategi spela en viktig roll.
Karolina Isaksson
professor i transportpolicy, VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Håkan Johansson
konsult och forskare hållbara transporter, Trivector Traffic
Anders Roth
mobilitetsexpert, IVL Svenska Miljöinstitutet
Jacob Witzell
doktor i planering och beslutsanalys av transportpolicy
Prenumerera på våra nyhetsbrev