3. [2023-11-08] Hållbara blå lösningar i fokus för stor konferens i Göteborg
Nyhet | 2023-11-08
Livet i Göteborg präglas av vattnet och sjöfarten. Hamnen är den största i Norden och varje dag tar sig mängder av människor över Göta älv via någon av broarna eller med båt.The ocean and the harbour is very much present in Gothenburg. The harbour is the largest in Scandinavia and every day people cross the river Göta älv by boat, tram, bike, bus and car.

Hållbara blå lösningar i fokus för stor konferens i Göteborg

Den 14 – 16 november är det dags för årets stora event för hållbara lösningar inom den blå näringen. Konferensen Mission Arena i Göteborg, som arrangeras av EU-projektet Blue Mission BANOS ska påskynda omställningen till en hållbar och cirkulär blå ekonomi i Östersjö- och Nordsjöregionerna. Under tre fullspäckade dagar träffas över 400 beslutsfattare, branschexperter och innovatörer från Skandinavien och norra Tyskland på seminarier, workshops, och matchmaking-event.

Frågor i fokus är bland annat utvecklingen av vattenbruk och blå mat, gröna sjöfartskorridorer och havsbaserad vindkraft.

– Syftet med konferensen är att ta vara på den potential som finns i branschen, inspirera till nya samarbeten och matcha företagare med finansiärer och forskare, säger Anna Hammarstedt på IVL Svenska Miljöinstitutet, som är en av arrangörerna bakom konferensen.

Arenan ska främja nya partnerskap, locka investerare och överföra kunskap för att nya lösningar snabbt ska utvecklas och implementeras i stor skala. Alla som verkar inom eller har intresse av den marina och kustnära miljön i Östersjön och Nordsjön är välkomna.

Konferensen ger en unik möjlighet att:

• Få insikter i den senaste utvecklingen inom den blå ekonomin och nätverka med nyckelaktörer som formar framtiden i regionen.
  • Utforska innovativ teknik och lösningar inom teman som; blå biomassaproduktion i regionen, hållbara blå produkter, fossilfria sjötransporter, energilösningar, insatser för att återställa och skydda marina områden.
  • Bygga vidare på gemensamma färdplaner med nya samarbeten och gemensamma åtaganden.
  • Smaka på blå mat som alg- och skaldjursprodukter under live-demonstrationer.

Bakom evenemanget står projektet Blue Mission BANOS Öppnas i nytt fönster. som ska accelerera innovationstakten och bidra till snabbare omställning till en hållbar blå ekonomi. 17 projektpartners från elva nationer deltar och bidrar med expertis och nätverk runt de olika teman som är i fokus på de konferenser, så kallade Mission arenas, som projektet anordnar. IVL leder den del av projektet inom vilket de fem arenorna för innovativa lösningar planeras och organiseras.

På konferensen den 14-16 november deltar IVL:s sjöfartsexperter Linda Styhre och Karl Jivén som bland annat kommer att prata om Green Shipping, möjligheter och utmaningar att gå från innovation till kommersiella lösningar (teknik och bränslen), och om hamnar som energi- och innovationsmiljöer.

– Vi ser att det finns ett stort intresse från hamnarna att aktivt bidra till omställningen och många är redan idag med i arbetet med att få nya hållbara bränslen på plats. En av de stora barriärerna är affärsmodeller och finansiering av omställningen. I dagsläget handlar det mycket om att säkerställa att samhället är med och delar risken med de som går före i pilotprojekt, säger Karl Jivén på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Mer information
För att registrera dig och se ett mer detaljerat program över sessioner, talare och höjdpunkter, besök hemsidan 1st Mission Arena by Blue Mission BANOS Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Plats: Lindholmen Conference Centre, Göteborg
Deltagandet är kostnadsfritt.